Acasă » 2015 » Aprilie » 3 » 4 tipuri de personalitati dificile si modalitati de a coopera cu acestea
8:45 PM
4 tipuri de personalitati dificile si modalitati de a coopera cu acestea

                   

1. Pesimistul.

O “piedica” in orice grup poate fi reprezentata de pesimisti. In aceasta categorie sunt incluse acele persoane care par ca au facut un pact cu replicile “Nu pot” sau “Nu o sa mearga”.

Aceste persoane furioase si reci au puterea de a ne trage in jos deoarece vad numai partea intunecata a unei situatii. Poate ca cel mai indicat lucru ar fi sa evitam sa petrecem timp langa astfel de persoane.

Dar uneori acest lucru este imposibil, asa ca am putea incerca sa nu purtam discutii in contradictoriu cu un pesimist sau sa nu-i oferim rapid anumite solutii deoarece el nu le va putea crede.

In schimb, putem afirma enunturi optimiste care sa le arate acestor personalitati dificile ca o schimbare este posibila.

Desi le vom asculta punctul de vedere, le vom arata ca exista si o alta perspectiva pe care ei nu o vad.

2. Cel care este de acord cu tot si cu toate.

Dar cum ramane cu acele persoane care isi exprima acordul atunci cand o actiune este anuntata, insa nu-si fac aparitia atunci cand aceasta ar trebui implementata?

Este important sa stim de la inceput ca aceste persoane cauta aprobarea celorlalti. Este posibil ca in copilarie ele sa fi invatat ca pot primi drgostea celorlalti doar daca sunt de acord cu ei.

In general, aceste personalitati dificile vor face promisiuni pe care nu le vor putea respecta: “Ne vedem maine” sau “Voi termina acea sarcina pana maine”.

Cum ar trebui sa reactionam in fata acestora? Ii putem asigura ca vor fi in continuare pe placul nostru chiar daca ne vor spune adevarul. Ajuta-i sa fie sinceri prin a le adresa intrebarea potrivita: “Ce parte din planul meu este buna, insa ar putea fi si mai buna”?

Ajuta-i sa evite sa faca promisiuni pe care nu le pot respecta: “Esti sigur ca imi poti imprumuta banii pana atunci? Sigur nu este mai bine sa mi-i dai peste doua saptamani?” Este important sa le aratam acestora valoarea prietenieinoastre.

 

3. Plangaciosul.

Dar cum ramane cu oamenii care se plang constant? Ei sunt cei care mereu gasesc greseala sau vina lor sau a altora, dar care nu sunt niciodata capabili sa gaseasca o solutie. Desi se intampla ca uneori sa aiba dreptate, ei nu sunt deloc eficienti si nu cauta o rezolvare a problemelor lor.

Atunci cand avem de-a face cu aceste personalitati diferite, primul lucru pe care il putem face este sa ii ascultam si sa le adresam intrebari care sa clarifice situatia, chiar daca ne simtim vinovati sau acuzati de acestia.

Este indicat sa nu fim de acord cu ei, sa nu ne cerem scuze (imediat) si nici sa nu ne aparam in mod exagerat deoarece ei se vor inversuna si nu vom gasi prea curand o rezolvare.

In al doilea rand, o data ce am strans toate informatiile necesare, putem avea o atitudine care sa caute solutii. Dupa ce l-am ascultat, il putem intreba: “Ce putem face mai departe?”.

De asemenea, il putem intreba daca persoana de care acesta este atat de dezamagit este constienta de atitudinea sa. In cazul in care raspunsul este “Nu”, atunci il putem incuraja sa o faca, ajutandu-l sa inteleaga ca o persoana isi poate schimba comportamentul abia in momentul in care intelege ca ceva ne deranjeaza la ea.

Daca ea nu va sti niciodata asta, nu va avea posibilitatea sa se schimbe.

4. Expertul – cel care le stie pe toate.

Expertii pot fi de doua tipuri: cei competenti si productivi si cei partial informati, dar care pretind ca sunt experti.
Adevartul expert poate avea o atitudine superioara in fata celorlalti, facandu-i sa nu se simta prea confortabil.

Deseori, ei au incredere in propriile puteri, nu vor sau nu au nevoie de ajutor si nici nu vor sa se schimbe. Daca vom interactiona cu astfel de oameni este nevoie “sa ne facem temele”, altfel ne vor pune la punct destul de repede.

In primul rand, ar trebui sa-i ascultam si sa-i parafrazam pentru a fi siguri ca am inteles mesajul lor. Nu ar fi indicat sa le atacam ideile deoarece vor sari imediat in apararea lor.

In schimb, le putem sugera o serie de alternative sub forma intrebarilor de tipul: ”Imi poti spune mai mult?” sau ”Care crezi ca va fi rezultatul acestui proiect in cinci ani?”

In al doilea rand, ne putem arata respectul fata de munca lor, insa fara a ne aseza pe o treapta inferioara in fata lor.

In ceea ce priveste cea de-a doua categorie, este mult mai usor sa interactionam cu “expertul prefacut” deoarece aceasta nu este constient de cat de putine cunoaste. Aceste personalitati dificile pot fi confruntate cu usurinta cu fapte concrete. Incearca sa faci acest lucru atunci cand esti singur cu ei pentru a nu-i face de ras in fata celorlalti. Ei pur si simplu isi doresc sa fie admirati.

Categorie: Comunicare | Vizualizări: 228 | Adăugat de: h2oviteza | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
avatar